Hoppa till innehållet

Köpvillkor

1. Dina uppgifter

1.1 Sekretess
Ljudia använder uppgifter från kundregistret även för marknadsföringsändamål. Genom att acceptera dessa villkor ger konsumenten sitt samtycke till denna användning av sina personuppgifter. Konsumenten kan när som helst återkalla lämnat samtycke genom att kontakta Ljudia kundservice på 0501 - 278060.

Om du vill ha vårt nyhetsbrev kommer vi att skicka information och produkterbjudanden till dig via e-post. Detta kan enkelt avbokas via aktuellt nyhetsbrev. Enligt Personuppgiftslagen har du rätt att få den information som vi har registrerat om dig. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas eller tas bort. Kontakta i så fall vår kundtjänst på 0501 - 278060.

Ljudias kundregister är konfidentiellt. Ljudia förbinder sig att inte vidarebefordra uppgifter i registret till annan än samarbetspartners inom bolagskoncernen eller i annan utsträckning än vad som anges i lag.

2. Priser

2.1 Samtliga priser på www.ljudia.se är aktuella och anges inkl moms. Med reservation för feltryck.


3. Leverans och frakter

3.1 På alla beställningar tillkommer en fraktavgift, kostnaden varierar beroende på betalningssätt och totalvikt enligt nedan. Priserna som anges är per order. 

Postpaket:
0 - 20kg: 89kr
21 - 35kg: 179kr
36 - 75kg: 289kr
Över 75kg: 399kr
(Fri frakt över 999:-)

Företagspaket:
0 - 20kg: 145kr
21-35kg: 225kr
36-75kg 345kr
Över 75kg: 475kr

3.2 Betalningsalternativ
Kort/avbetalning   0:-
Faktura   29:- (Faktura 14 dagar)

3.3 Leveranser utanför Sverige
För leveranser till Norge och Finland hänvisar vi till www.ljudia.no respektive www.ljudia.fi

3.4 Fraktsätt
Leveranser upp till 20kg/kolli skickas med Postens Postpaket. Överstiger något kolli 20kg i försändelsen skickar vi med Hempaket. Vi skickar med Företagspaket till Företag och offentlig förvaltning. Gods över 35kg/kolli levereras på pall.

MyPack
När din beställning har anlänt till Postens Serviceställe, det kan vara en närliggande ICA-affär eller en bensinstation i din hemort, skickas en avisering till dig.

Hempaket
Paket över 20kg levereras som Hempaket utan extra kostnad, vilket innebär att du får du din beställning levererad till din dörr helgfri vardag mellan kl. 17.00-21.00. När godset har anlänt till din hemort kontaktar Posten dig för bokning av utkörningstid. Därför är det viktigt att du på din kundbild registrerar det telefonnummer du blir nådd på under dagtid. Om du skulle missa den bokade tiden kan du kontakta Posten på telnr. 0771-33 33 10 för bokning av ny tid. Notera dock att Posten då tar betalt enligt den lokala budtaxan som finns i din hemort.

OBS! För dig som bor på en lantbrevbärarlinje gäller följande:
Avin lämnas i din brevlåda. Därefter ska du kontakta Posten på telefon 0771-33 33 10 för utkörning av din beställning. Utkörning sker under helgfri vardag mellan 08.00-16.00. I de fall beställningen väger mer än 35 kg måste det gå med lastbil och kan innebära en längre leveranstid på ca 1-2 vardagar. 

Företagspaket / Företagsadress
Företagspaket levererar direkt till leveransadressen vardagar mellan 08.00-16.00. Posten levererar utan att kontakta dig först. Finns ingen på plats som kan ta emot leveransen lämnas en avi och du kan sedan hämta beställningen på Postcenter eller Postens Åkeri. Företagspaket adresseras ej till boxadress.

Brev/Varubrev
Varubrev kan väljas vid mindre försändelser (under 1000g och 500:-) Fraktsättet är billigare men även oförsäkrat och utan garanti att mottagaren nås. Ljuidia AB tar därav inget ansvar för eventuella fraktskador eller förlorad försändelse. Välj ett annat fraktsätt om du inte vill står för några risker.

3.5 Aviseringar

SMS-avisering:
Samma dag ditt paket anländer till Postens Serviceställe skickas SMS-avin till det mobilnumret som du har angivit. För att lösa ut din beställning ta med dig mobiltelefonen och din legitimation till det anvisade servicestället. Genom att välja SMS-avisering förkortar du leveranstiden av din beställning med minst en leveransdag. OBS! Vid SMS-avisering skickas ingen pappersavi hem till dig, kontrollera därav mobilnumret vid beställningen.

Pappersavisering 
När ditt paket anländer till Postens Serviceställe skickas en avi hem till dig. Ta med dig avin till det anvisade servicestället för att lösa ut din beställning.

4. Betalningsvillkor

4.1 Kort
Vid betalning med kort förflyttas du till DIBS, som är vår partner för korttransaktioner. 
Korttyp, Kortnummer, innehavare, giltighetsdatum och CVC kod måset anges.
Vi använder oss även av säkerhetsfunktionerna 3D-Secure (Verified by VISA för VISA och SecureCode för Mastercard)

Verified by VISA.
Är ditt VISA kort kopplat till 3D-Secure så måste du bekräfta din identitet genom att använda din bankdosa.

MaserCard Securecode
Är ditt Mastercard/Eurocard kopplat till 3D-Secure så måste du bekräfta din identitet med ett lösenord. Lösenorder välj vanligtsvis genom att du loggar in på din internetbank, kontakta din kortugivare för mer information.

Beloppet reserveras (i normalt 5 bankdagar) vid ordertillfället och dras den dag ordern skickas. Hinner reservartionen gå tillbaka innan vi skickar varorna, så kan inte transaktionen utföras om täckning saknas på kortet, vi kommer då kontakta dig för önskad åtgärd.

4.2 Avbetalning
Tillsammans med Klarna erbjuder vi dig möjligheten att dela upp din betalning. När du handlar kan du välja mellan olika delbetalningslängder för ditt köp. Om du väljer delbetalning kan du när som helst välja att slutbetala din skuld. Uppläggningsavgift varierar mellan 95-295 kr beroende på antalet månader. Avi-avgift på 29 kr per faktureringstillfälle tillkommer. (Effektiv ränta vid inköpsbelopp 11.049 kr och delbetalning 24 månader är 16,08%). 

När du ansöker om delbetalning via Klarna får du alltid veta direkt om du godkänns för kredit eller inte. Sedvanlig kreditprövning görs direkt online och du får besked direkt.

Avtalet för delbetalning godkänns och signeras antingen online med e-legitimation (bankID, Telia eller Nordea) eller på ett utskrivet avtal skickas hem till dig. 

Räkneexempel:
Inköpsbelopp: 5500 kr (inkl. frakt)
Delbetalningstid: 24 månader
Ränta: 19,5%
Fakturaavgift: 29 kr
Uppläggningsavgift: 295 kr
Belopp att betala per månad: 322 kr
Effektiv ränta: 40,34%

Antal månader   Ränta        Uppläggningsavgift   Avi-avgift
3 månader            0%                  95                   29
6 månader            0%                 195                  29
12 månader          0%                 295                  29
24 månader          9,95%             295                  29
36 månader          9,95%             295                  29

4.3 Faktura
Tillsammans med Klarna kan vi erbjuda faktura som betalningsalternativ. Fakturan skickas till din e-postadress när varorna skickas från vårat lager. När du väljer Faktura som betalsätt  kommer vi att genomföra en kreditkontroll direkt online. 

Vid betalning mot faktura skall betalning ske inom fjorton (14) dagar räknat från fakturans datum.

Vid försenad betalning utgår dröjsmålsränta enligt lag (f n gällande referensränta +8%) samt lagstadgad påminnelseavgift med f n 60 SEK.

För att göra ditt köp så säkert som möjligt levererar vi bara till din folkbokförda adress. Genom att matcha personnummer mot folkbokförd adress försäkrar vi oss om att igen obehörig beställer varor i ditt namn och får dem levererade till sin adress istället.


5. Leverans

5.1 Avbeställning
Kund har rätt att före leverans (innan ordern lämnat vårat lager) per e-post eller telefon avbeställa hela eller viss del av sin beställning.

5.2 Leveranstid
Beräknas leveranstiden bli avservärt längre än vad som angivits vid beställningen kontaktas du via angiven e-postadress där förväntad ny leveranstid anges. Möjlighet ges då att vänta eller annullera beställningen. Vi förbehåller oss rätten att friskriva oss från all ersättning till kund gällande leveransförseningar. 

5.3 Delad order / Restnotering
Skulle någon av artiklarna du beställt ha en avsevärd längre leveranstid än övriga artiklar kan vi i vissa fall dela din beställning. Som kund behöver du aldrig betala mer än den överenskomna ursprungliga frakten om vi erbjuder delleverans. 

5.4 Ersättningsvara
Skulle någon av artiklarna du beställt vara slut i lager erbjuder vi likvärdig vara i de fall det är möjligt.. 

5.5 Transportrisk
Avsändaren står för transportrisken. Skickar vi paket till dig står vi för risken. Om du skickar till oss står du för risken. Väljer du brev i kassan så är denna ej försäkrad och transportriksen ligger då alltid på kunden. 

5.6 Outlösta paket
Löser du inte ut ditt paket är vi tvungna att debitera dig 395:- för våra kostnader. 


6. Ångerrätt

6.1 Ångra ett köp
Enligt Distans- och hemförsäljningslagen har du som kund rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du har tagit emot varan och utan speciell anledning. Du får returnera en vara även om du använt den, dock dras kostanden för återställande av varan av vid utbetalning om den är använd.

  • Mindre spår (avtryck, smuts etc som går att tvätta bort) av använding eller mindre avsaknad av emballage, -10% eller minst 200:-
  • Mindre repor (som inte går att polera bort) eller försört /saknat emballage, -20% eller minst 200:-
  • Övriga skador på produkt, minst -30%

Ljudia  tillämpar Distans- och hemförsäljningslagen. Du som kund står för returfrakten vid åberopande av ångerrätt och öppet köp i 60 dagar. Återbetalning sker inom 30 dagar. 

6.2 Undantag

Retur och bytesrätt gäller ej för outlösta paket, specialbeställda eller måttanpassade varor där kunden avskrivit sig returrätten. Samt musikverk och mjukvara (även licensbelagd mjukvara inkludrade i produkter). Returrätten gäller ej företag eller offentliga förvaltningar om ej särskild överenskommelse träffats.

6.3 Avdrag
Ljudia förbehåller sig rätten att i de fall returen ej är komplett, debitera självkostnadspris för de saknade delarna. Minimidebitering vid saknade delar är 400:- 

6.4 Så här gör du en retur:

  • Fyll i returblanketten. Den sitter på utsidan av förpackningen i en plastficka alternativt i förpackningen. Genom att göra detta kan vi ge dig en bättre och snabbare service.
  • Om din retur väger mindre än 20kg postar du den lämpligen med Postens tjänst KUNDRETUR som finns att köpa hos Postens ombud.
  • Vid returer över 20kg kontaktar du vår Kundservice för att få utsänt en returfraktsedel. Detta för att Postens serviceställe inte kan hantera paket som väger över 20 kg. Betalningen för returfrakten justerar vi i samband med utbetalningen av dina pengar.
  • Tänk på att du har ansvaret för att produkten är väl skyddad i transporten tillbaka till oss. Paketera varan väl. Varan bör returneras i den ursprungliga produktförpackningen med det specialgjorda inneremballaget som är tillverkat för att skydda produkten. Lägg sedan denna kartong i det transportemballage som produkten levererades i till dig. Om du inte har kvar detta emballage så går det självklart bra med likvärdigt emballage istället. Tänk därför på att spara dessa kartonger, åtminstone under de 14 dagar som ångerrätt & öppet köp gäller.
  • Skicka alltid returen som innehåller värdegods som rekommenderad post.
  • Spara alltid kvittot och kollinummer vid en retur.

6.5 Retursedeln
Meddelande om retur skall innehålla följande information:

  • Namn, fullständig adress och telefon.
  • Anledning till retur och eventuell fel beskrivning.
  • Kontonummer om återbetalning önskas.

7. Reklamation

7.1 Reklamationsperiod
Enligt Konsumentköplagen har du som kund reklamationsrätt i 3 år efter det att du har tagit emot varan. Ljudia tillämpar Konsumentköplagens reklamationsrätt dessutom erbjuder vi dig garanti, se punkt 8. Garanti i våra köpevillkor.

7.2 Felexpediering / skada
Ljudia besiktigar varje försändelse innan den skickas till dig. Skulle varan ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer så åtar vi oss att kostnadsfritt åtgärda felet. För retur se kapitlet 6.2. Undantaget är att vi inte kräver originalemballage vid en reklamation. Ljudia står för alla frakter i samband med felexpiderad eller fraktskadad vara.

7.3 Anmälan vid skada
Synligt fel: Bör anmälas direkt till chauffören vid mottagandet av varan och till Ljudias Reklamationsavdelning inom skälig tid. Emballaget sparas för eventuell reklamation till posten för transportskada.

Dolt fel: Anmäls till Ljudias reklamationsavdelning inom skälig tid från det att felet upptäcktes.

7.4 Vid godkänd reklamation 
En produkt som vi har konstaterat att den är felexpedierad alternativt skadad byter vi ut eller återbetalar om så önskas. Se kapitel 6.2 för returhantering. Om du beställt fler varor än den du returnerat betalar vi dock inte tillbaka fraktkostnaden, såvida inte den returnerade varan medförde en högre fraktavgift. Denna ökning återbetalas i så fall vid retur.

7.5 Tvist
Tvist huruvida varan är felaktig eller skadad kan hänskjutas till Allmänna reklamationsnämnden.


8. Garanti

8.1 Garantitid
1 års garanti mot fabrikationsfel lämnas på alla våra produkter. För vissa produkter lämnas 2 års garanti. Fakturan gäller som garantibevis. Ljudia står alltid för fraktkostnader mot privatpersoner vid giltig garanti.
8.2 Undantag för garanti.
Garantin gäller ej vid:

  • Högtalarelement där talspolen bränts eller skadats.
  • Fel som uppstått genom ingrepp i apparaten eller felaktig inkoppling.
  • Faders, LEDs/glödlampor, och andra slitagedelar.
  • Rökmaskiner där det har uppstått stopp pga. kalkavlagringar eller smuts.
  • CD/DVD-laserhuvuden som läser dåligt pga. smuts.
  • Professionell användning

Garantin omfattar ej transport- eller resekostnader.

8.3 Ersättning
Tvist rörande reklamation/ersättning kan hänskjutas till Allmänna Reklamationsnämnden, vi följer alltid deras rekomendationer.

8.4 Felaktig retur
När det gäller t ex handhavande fel eller felinställd produkt debiterar våra serviceverkstäder dig undersökningskostnaden. Detta gäller även i de fall de/vi ej kan hitta något fel på produkten eller då du orsakat skadan själv. Produktgarantin gäller inte fel som uppstår vid eller efter egen förändring av produktens funktion och utseende, såsom ombyggnation, uppgradering eller annan konfigurering av produkten utan skriftligt godkännande ifrån Ljudia.


9. Övrigt

9.1 Efter av kund gjord beställning äger Ljudia inte rätt att ändra villkoren.

9.2 Cookies
En cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att spara på din dator. Cookies används på många webbplatser för att ge en besökare tillgång till olika funktioner. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande.

Det finns två typer av cookies. Den ena typen sparar en fil under en längre tid på din dator. Den används till exempel vid funktioner som talar om vad som är nytt sedan användaren senast besökte den aktuella webbplatsen. Den andra typen av cookies kallas sessionscookies. Under tiden du är inne och surfar på en sida, lagras den här cookien temporärt i din dators minne exempelvis för att hålla reda på vilket språk du har valt. Sessionscookies lagras inte under en längre tid på din dator, utan försvinner när du stänger din webbläsare.

(Källa: Post & Telestyrelsen, www.pts.se

Om din browser är inställd på att inte acceptera cookies kommer du inte ha möjlighet att lägga din beställning via Internet. Du kan lätt ändra denna inställning i din webbläsare.


Handla tryggt på Ljudia!

Ljudia är certiferad av Trygg e-handel, det betyder att du kan känna dig trygg & säker när du handlar av oss. Trygg e-handels uppgift är att skydda dig som konsument och endast stabila och seriösa e-butiker kan bli certifierade. För att läsa mer om Trygg E-handel och dina rättigheter som konsument kan du besöka www.tryggehandel.se.

Postadress:
Trygg E-handel
c/o Svensk Distanshandel AB
Drottninggatan 56
41107 Göteborg

E-post: konsument@tryggehandel.se
Websida: www.tryggehandel.se

t_e-h_horiz.jpg

 

Dessa villkor uppdaterades senast 20110531

logotypes-se.png
 
Produkten har lagts i kundvagnen